lørdag den 11. juli 2009

Opskrift til hæklet firkant ....


Hækl 8 lm og hækl dem sammen til en ring med 1 kl i 1. lm

1 omg. 3lm (=1stm), 15 stm om ringen, slut med 1km i 3. lm.
2 omg 5 lm, *1stm, 2 lm * gentag fra * til * 15 gange . Slut med 1 km i 3 lm.
3 omg : 3 lm (=1 stm), 2 stm i 1.bue, 1 lm * 3 stm i næste bue, 1 lm *. Gentag fra * til * i alt 15 gange . Slut med 1 km. i 3. lm.
4 omg : * 4 lm, 1 fm i lm, 4 lm, 1 fm i lm, 4 lm, 1 fm i lm, 6 lm, 1 fm i lm* gentag fra * til * i alt 4 gange.

(Den der lm der bliver skrevet om er den der sidder i rækken før, det er rigtig med de 6lm det bliver et hjørne når man kommer til det næste.)

5. omg : 3 lm ( = 1stm). 2 stm i buen 3 stm i den næse bue, 3 stm i den næste bue * 5 stm, 2 lm 5 stm i hjørne buen ( det er den hvor der var 6lm), 3 stm i den næse bue, 3 stm iden næste bue, 3 stm i den næste bue* gentag fra * til * ialt 3 gange. 5 stm, 2 lm 5 stm i hjørne buen, slut med 1 km i 3. lm.
6 omg : 3lm (=1stm), 13 stm * 1 stm, 1 dstm, 1 stm i hjørne buen, 19 stm * gentag fra * til * i alt 3 gange, 1 stm, 1 dstm, 1 stm i hjørne buen, 5 stm, slut med 1 km i 3 lm.

Træk tråden igennem masken og hæft enden. Der laves 2 firkanter der syes sammen, og så finder man et glas der passer.
Jeg har hæklet den i ganske almindeligt bomuldsgarn på hæklenål nr. 2,5, men den kan jo laves i alt slags garn og på hvad størrelse pinde der passer til garnet. Størrelsen betyder ikke noget det er jo bare det glas man så skal finde der er forskellige i størrelsen-
Det var den opskrift jeg lovede at skrive i morges, hvis der var nogle der ville have den - og det var der :)
Rigtig god fornøjelse og god aften...

7 kommentarer:

  1. Jeg kan ihvertfald også godt bruge den. Tusind tak Pernille og rigtig god aften. Her er der Barnaby på programmet så jeg smutter igen.

    Knus Henriette :-)

    SvarSlet
  2. Hej Pernille
    Også her kan opskriften bruges, så 1000 tak for at du vil dele, de er ret søde de firkanter
    Knus
    Manna

    SvarSlet
  3. Tak for opskriften Pernille..
    Jeg vil lave fyrfads stager til værtinde gaver..
    hvorfor strikker du ikke den hvide vest i perlestrik.
    God søndag..

    SvarSlet
  4. Tak for det, kan være man skulle hækle lidt.

    SvarSlet
  5. Godmorgen, Pernille! Jeg ville ønske, jeg havde tålmodighed til at hækle, men det kommer nok en dag. Da jeg var på loppemarked i går, var der to tæpper lavet af hæklede firkanter - jeg var meget tæt på at købe det ene, men det var nyt og temmelig dyrt.

    God søndag til dig, klem :)

    SvarSlet
  6. 1000 tak, du er en gavmild kvinde !

    SvarSlet
  7. Henriette det lyder rigtig godt. her står den også på Barneby. :=

    Manna de kan bruges til mange ting og så er de så lette :)

    Mette jeg har også lavet nogle til værtinde gaver.
    Du kan da lige se det hele Mette, tja jeg syntes jeg havde lyst til at den bare var ret, havde set en i forretning, jeg tror jeg kommer til at lave mere end en, og så bliver den næste i perlestrik :)
    Knus

    Lone det kunne da godt være at du skulle finde nålen frem.:)

    Madame, nu er det jo ikke os alle der behøver at kaste os over en hæklenål :) de tæpper de er dyre hvis man skal købe dem. selv på loppemarkeder :) klem'

    Miri , jeg deler gerne ud :)
    Knus

    SvarSlet